dissabte, 17 de maig del 2014

CURS EMOCIONS EN FAMÍLIA: RÀBIA, GELOSIA I ENVEJA (7ena SESSIÓ)


El passat divendres 6 de maig vam continuar avançant en el curs d'Emocions en Família. Aquestes darreres sessions estan dedicades a diferents emocions i, en aquest cas, li va arrivar el torn a la ràbia, la gelosia i l'enveja. Donada l'amplitut del tema, la Kàtia Velar es va centrar en la ràbia, que és el tret comú de la gelosia i l’enveja.

Què és la gelosia? És la por a la pèrdua d’una relació existent. Es poden expressar emocions combinades com por, ràbia i tristesa. Pot tenir relació amb comportaments regressius (p. ex. nens que es tornen a fer pipi, etc.)
Què és l’enveja? És el malestar que sentim quan veiem que alguna persona té quelcom que nosaltres desitgem. No té per què ser alguna cosa material, també poden ser característiques físiques o personals.
 

Què és la ràbia? És una emoció primària desagradable (compartida per totes les cultures). És una força interna que sorgeix en nosaltres per donar resposta a diferents situacions que vivim (p. ex. frustració) i que ens produeixen tensió, malestar o frustració. 

La ràbia pot ser una emoció positiva? Sí, quan aquesta energia s’enfoca cap a una actuació positiva (regulació adaptativa). A nivell fisiològic s’alliberen hormones (adrenalina, noradrenalina...) que ens acceleren i el nostre cos es posa alerta davant els problemes: és energia, ens ajuda a persistir, dóna empenta per aconseguir objectius. 
Què no és positiu de la ràbia? (regulació no adaptativa): quan s’expressa a través de l’agressivitat. Si és molt intensa dificulta el pensament (visió de túnel, no veiem res més i de fet es redueix el camp visual), fomenta actuacions impulsives i agressives, no avalua les conseqüències dels fets i és un model de comportament erroni pels infants. Perjudica l´autoestima del que l’emet i del qui el rep.



L'expressió i la capacitat de regulació de l’agressivitat està directament relacionada amb l'edat:
Fins als 2 anys: hi ha una incapacitat per inhibir impulsos. Pot aparèixer quan els desitjos no són satisfets.
Dels 2 als 4 anys: etapa del no i de l’autoafirmació. Els nens encara no poden regular les seves emocions i hi ha les rebequeries, de manera que la regulació ha de ser externa. Cal actuar no reforçant aquestes actituds, és a dir, que no li serveixin per aconseguir el que vol. Cal establir normes i límits adequats a l'edat.
A partir dels 4 anys: es desenvolupa el còrtex prefrontal i es donen les primeres passes cap a la regulació emocional. També es comencen a interioritzar les normes socials.
A partir dels 6 anys: es consolida l’empatia, baixa l’expressió de l’agressivitat i augmenta la capacitat per racionalitzar i entendre.

Cal tenir present que l’agressivitat s’aprèn per reforçament. S’usa quan no hi ha més recursos i el nen aprèn que pegant es pot aconseguir el que es desitja.Un bon exemple és el de la Lucia, una nena de 4 anys que no sap gestionar la ràbia (vídeo de "la supernanny").

Com podem ajudar als nostres fills a gestionar la ràbia?
  • ·  Oferint un model de regulació positiva de la ira.
  • ·  Establint normes i límits compartits pels pares i mantingut en el temps.
  • -Fer reforç positiu de comportaments que mostrin una ira regulada (felicitar al nen quan això es produeix,...) 
  • -Tenir presents les eines d' educació emocional: Ajudar a identificar l'emoció que senten, ajudar a aplicar tècniques de relaxació i a regular l'emoció, ajudar a expressar l'emoció de manera assertiva (tenint en compte a l'altre)...
Per tal d’ajudar l’infant a reconèixer que està enfadat, podem fer l’exercici de “què sento al cos?” en el que s’anomena el termòmetre de la ràbia i revisar després el triangle: què penso? què sento? I què faig? a més a més d’avaluar la situació (què passa?).



 Les tècniques de relaxació s'han de practicar quan el nen està tranquil, perque sigui capaç de realitzar-les quan estigui enrabiat.
Algunes tècniques útils, en funció de l'edat poden ser:
Pels petits:
  • Estrènyer unes llimones
  • Estirar els braços com un gat
  • Amagar-se com una tortuga
  • Mastegar un xiclet molt dur
  • Treure’s una mosca del nas
  • Fer com si un elefants ens hagués aixafat la panxa
  • Moure les cames i els peus com si estiguessin en el fang. 

Per als més grans:

  • Respiració profunda (diafragmàtica) estirats, seguint les diferents fases:

1. Inspirar (fins omplir)
2. Mantenir
3. Deixar anar
4. Repetir

En el maneig de la ràbia és també imprescindible l'aplicació de NORMES I LÍMITS. Per tal de que aquests siguine efectius han de complir unes característiques i hem de vigilar no cometre els errors més típics en la seva aplicació:

· Cal decidir-los anticipadament
· Han de ser unitaris i unificats
· Reforçar positivament, p. ex. “si fas cas, tindràs conte abans de dormir”. Evitar el “no” dient-li el que pot aconseguir.

Que cal que evitem??

· Cedir després de dir no
· Falta de constància i de coherència
· No complir les promeses
· Cridar i perdre els papers
· No ser prou clar (adaptar el nostre llenguatge a l'edat del nen)
· Exigir èxits immediats
· No donar exemples

Acabem amb algunes recomanacions:

- “Cuando estoy enfadado” SM editorial i video “Cuando me enfado”, que permet identificar i ser conscient de l’emoció, regular-la (apartant-se i relaxant-se) i compartir-la parlant. 

















- “Quina rebequeria” (Mireille d'Allancé)

















- “Conte de la tortuga sàvia” És un material didàctic creat per treballar les emocions amb els nens a casa i a l'escola. El podeu veure a https://www.youtube.com/watch?v=DiuWa9OGcMM#t=55

- La sèrie de contes sobre emocions "Toni i Tina", desenvolupats per l'editorial Castellnou i l'Hospital Sant Joan de Déu









- I, finalment, un material que ens pot resultar molt útil per nosaltres mateixos: “Cuaderno de ejercicios para vivir la ira en positivo”



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada