divendres, 21 de març del 2014

CURS EMOCIONS EN FAMÍLIA: REGULACIÓ EMOCIONAL (4ª SESSIÓ)

Continuem gaudint i aprenent coses noves.
Mai com ara havíem estat conscients de com, de manera quotidiana, passem per sobre de les emocions. I poc a poc aprenem estratègies per canviar, per oferir un model diferent als nostres fills i filles.

La quarta sessió del curs "Emocions en Família" va estar dedicada a la REGULACIÓ EMOCIONAL.
I què és la regulació emocional? Doncs és la capacitat per gestionar les emocions de manera adequada, amb l'objectiu de no donar respostes impulsives.
Així, davant d'un fet, nosaltres donem una resposta de regulació de les nostres emocions i sentiments. I no sempre aquesta resposta és positiva.

La Kàtia Velar ens va posar un exemple ben clar: Després d'avisar unes quantes vegades al nostre fill o filla de que si  continua fent això la llet pot caure, finalment la llet cau. Davant d'aquesta situació podem dir:
- "Ho veus? La llet és  a terra. Ets un desastre."
 I aquesta resposta no és positiva. Estem donant una resposta de Disregulació Afectiva.
- "Vaja, ha caigut. Ara cal que ho netegis".
En aquest cas donem una resposta de Regulació Afectiva Adaptativa. Hem aconseguit regular la nostra resposta de manera adequada.
- "..." (No diem res, tot i que estem enfadats). En aquest cas donem una resposta de Regulació Afectiva Desadaptativa, que tampoc és positiva doncs acumulem "brossa emocional".

Per tal fer una correcta Regulació Emocional hem de fer 4 passes:

1er: Identificar l'emoció (com em sento?, per exemple, enfadat)
2on: Fer servir aquesta consciència emocional (com em vull sentir?, seguint amb l'exemple, menys enfadat, ser capaç de disminuir la intensitat d'una emoció negativa)
3er: Entendre (perquè em sento així? Hi ha alguna cosa que pugui fer per canviar el que sento?)
4rt: Gestionar (què he de fer per canviar el que sento, si em cal fer-ho?)

I en quant als nostres fills és molt important que siguem bon exemples (i siguem capaços de regular les nostres emocions donant respostes afectives adaptatives) així com també que els puguem acompanyar en l' aprenentatge de la seva pròpia regulació emocional.


A la sessió, la Kàtia ens va donar algunes estratègies per treballar amb els nens davant de situacions que requereixen d'una regulació emocional:
- Fer servir un gràfic que ajudi al nen a centrar-se en les preguntes bàsiques: Què penso? Què sento? Què  faig?
Per exemple:














-Tècnica del semàfor (ajuda al nen a regular la ràbia i a no actuar de manera impulsiva)


















-Gràfics més adients a adolescents però que són equivalents (comandaments de jocs electrònics amb les 4 passes: Atura't- Pensa- Relaxa't- Actua)














Aquestes són algunes de les estratègies que hem après.
A la propera sessió, el 28 de març, arribem a l'equador del curs, amb l'Expressió Emocional. I nosaltres continuarem fent cinc cèntims per tothom que estigui interessat!

Us deixem amb algunes recomanacions de lectura, pels grans i els petits:
Ecologia Emocional (Mercé Conangla i Jaume Soler)
Educar sin ira (Ángel Peralbo)
El camaleó enfadat (Linx edicions)
El gran llibre de les emocions (Mary Hoffman)





I algunes adreces electròniques:
un blog amb recursos d'educació emocional de la Teresa Abellau, premiat com a millor blog de Catalunya l'any 2009. El trobareu a l'adreça: http://blocs.xtec.cat/emocionat/
I el twiter d'esbe, formadors del nostre curs: @esbeemocions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada