dissabte, 31 de maig del 2014

CURS EMOCIONS EN FAMÍLIA (SESSIÓ 8): ALEGRIA I BENESTAR

Per començar  la sessió del 23 de maig, la Katia ens va proposar que tothom escrigués en un paper què significa per a cadascú la felicitat; doncs es tracta d’una emoció molt subjectiva i personal. Tot i això trobem trets comuns en les definicions.

Què es l’alegria? És l’emoció que ens produeix un succés favorable. Sensació de satisfacció en l’aquí i ara. És un estat de benestar i satisfacció. Ens serveix per adonar-nos de que les coses van bé. Està molt lligada a l’empatia. Què fem quan estem alegres? Riure, ballar, estem relaxats, ho expressem i ho compartim. Ens serveix per a unir als grups.

Cal recordar alguns dels efectes beneficiosos del riure: té un efecte analgèsic (produeix endorfines), elimina l’insomni, afavoreix l’eliminació de la bilis i de toxines, millora de la circulació, es netegen els ulls amb llàgrimes, millora la capacitat respiratòria, etc.

Felicitat, satisfacció amb la vida i benestar objectiu són sinònims del grau en que un individu pensa favorablement sobre la qualitat total de la seva vida. La felicitat es pot mesurar. S’han fet investigacions, on s’han valorat la riquesa (una vegada cobertes les necessitats bàsiques, més diners no donen la felicitat sinó que porta al materialisme) i l’atractiu físic (també s’ha demostrat que no incideix de forma important en el grau de satisfacció de la vida). En canvi, valors com una vida social activa, la gratitud i ajudar als altres (solidaritat) sí que influeixen clarament en la satisfacció vital.

Hi ha 3 tipus de vida que influeixen en la felicitat:

1. Vida plaent: basada en tenir més sensacions agradables, sent conscient d’aquest part positiva i assaborint-la. Està lligat al hedonisme (plaer). Actualment, a la societat d’avui, patim el fenomen de l’adaptació hedònica: ho tenim tot però no ho valorem.

2. Vida compromesa: està relacionada amb les fortaleses (n’hi ha 24 de definides) i debilitats personals. Cal conèixer les nostres i veure les dels nostres fills/es. Parlem de gratificacions. Quan estem immersos en assolir els nostres objectius el temps s’atura, es diu que “fluïm” (flow). En aquesta vida, construïm capital psicològic (no material) que ens ajuda a créixer. L’eudaimonia (definida per Aristòtil) és la vida on la felicitat està basada en el valor de l’esforç i en les fortaleses. Es pot aplicar en tots els àmbits: en l’amor, en la feina, en la família, en les amistats i en mi mateix.

Quines tasques són gratificants? Aquelles que suposen un repte i requereixen una habilitat, impera el valor de l’esforç, ens concentrem, tenir objectius clars, ens impliquem, existeix una sensació de control i s’atura el temps.

3. Vida amb significat (el sentit de la vida). Està basada en la gratitud (és la capacitat de ser agraït, reconeixent aspectes passats i presents) i la solidaritat. Ambdues provoquen conductes prosocials, emocions positives, satisfacció amb la vida, optimisme i esperança. S’ha demostrat que aquest tipus de vida té efectes molt beneficiosos en la salut com menor pressió sanguínia, major autoestima, menors nivells d’estrès, etc.

La Katia ens proposa un exercici basat en escriure una carta a algú que està viu i que és important per a nosaltres, on incloguem paraules concretes que aquesta persona ens va dir, com ens va afectar i com ho recordem ara. Després hem de llegir-li aquesta carta a la persona escollida.

També ens anima a fer balanç de quantes queixes i quantes paraules de gratitud diem al dia per tal d’intentar decantar aquesta balança, sent més optimistes i expressant explícitament la gratitud.

La base de l’optimisme és en com s’atribueixen les causes del que ens passa.

Esdeveniments negatius:

Optimista
Pessimista
Duració
Transitori
Permanent
Abast
Específic
Global
Personalització
Extern
Intern

Esdeveniments positius:

Optimista
Pessimista
Duració
Permanent
Transitori
Abast
Global
Específic
Personalització
Intern
Extern


Com a llibres recomanats per treballar aquestes emocions tenim:
- “Niños optimistas” (especialment recomenat) i "L'autèntica felicitat"  d’en Martin E. P. Seligman 

 

- “La ciencia del bienestar” de l’Eduard i L’Elsa Punset, més científic. 












I com a tècnica pràctica la Kàtia Velar ens proposa que practiquem l’elogi descriptiu, especialment amb els nostres fills!

1. Descrivim allò que veiem, sense avaluar si està bé o malament.

2. Descrivim allò que sentim.

3. Sintetitzem el fet en una o dues paraules concretes.

L’elogi es dirigeix a la conducta. No és globalitzador. 
Per exemple: "T'has fet el llit. Estic molt contenta. M'agrada moltíssim que hagis fet aquest esforç"


Finalment, vàrem  llistar els efectes empíricament demostrats dels estats afectius positius: Afavoreixen l’atracció, la simpatia i el vincle amb els altres, fan codificar i recuperar millor els records positius, amplien el camp visual i el focus atencional, generen un pensament més flexible i creatiu, afavoreixen la recerca d’informació, generen més repertoris de comportament, permeten el canvi constructiu, no defensiu, redueixen el dubte, el judici cap als altres i cap a un mateix es fa més indulgent, afavoreixen relacions interpersonals i intimes més satisfactòries, es generen més comportaments altruistes, afavoreixen la resistència a les adversitats, afavoreixen la reparació dels estats d’ànim negatius, s’associen a una millor salut cardiovascular, permeten gaudir de la feina, permeten tolerar millor el dolor físic, milloren el funcionament del sistema immunitari, permeten percebre millor les petites recompenses diàries i probablement incrementin la longevitat.

Sense dubtes, cal potenciar-los al màxim!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada