dimecres, 18 de juny del 2014

CURS EMOCIONS EN FAMÍLIA: ACTIVITATS PER FER A CASA (10ena SESSIÓ)

El passat 6 de juny vam arribar al final del curs d' Emocions en Família, en el que hem après molt sobre nosaltres mateixos i sobre els nostres fills.
A la darrera sessió l'Arantxa Ribot ens va mostrar un recull d'activitats dirigides a treballar les emocions amb els infants. Algunes són més adequades per treballar amb nens petits però també trobareu altres per fer-ho amb els més grans.

A- Treballem la CONSCIÈNCIA EMOCIONAL:

1- Avui em sento...
És l'equivalent al "Quin dia fa avui" de les aules dels més petits. En aquest cas, en comptes de preguntar sobre el temps, el nen es pregunta com es sent.
Farem un calendari de tota la setmana i cada dia el nen penja la cara que es correspon amb l'emoció predominant, que es pot canviar al llarg del dia (per exemple si s'ha enfadat però després ha tornat a estar content). Al final de la setmana es pot valorar com ha anat (si hi ha més cares contentes o enfadades...)

2- Les 3 emocions
Al final del dia demanem al nen o nena que ens digui 3 emocions que hagi sentit durant el dia (2 agradables i 1 desagradable) i ajudarem al nen a identificar què és el que li ha fet sentir-se així i que cal fer per mantenir-lo (si s'ha sentit bé) o arreglar-ho (si s'ha sentit malament). És important que nosaltres també participem al joc, dient les nostres 3 emocions.

3- Emmarquem l'any
Entre tots busquem fotografies de moments en que ho hem passat molt bé. Cada membre de la família en selecciona 2 fotos d'aquell any i es col-loquen a un àlbum o es penjen, emmarcades de manera que tots les puguin veure (tenir en compte l'alçada dels més petits). Es repeteix anualment.

4- Puntuem emocions
Per ajudar a que siguin conscients de la intensitat de cada emoció pot ser útil preguntar... del 1 al 5: com de molt t'ha agradat?  o com d'enfadat estàs?

5- Fer reunions familiars
Davant de punts de conflicte, convocar una reunió familiar a la que assisteixen tots els membres del nucli familiar. La lideren els fills i es respecta el torn de paraula. És important que en aquestes reunions s'expressin les emocions.

B- Treballem la REGULACIÓ EMOCIONAL

1- El conte de la tortuga (de l'Anna Carpena), el podeu llegir, entre altres contes a http://blocs.xtec.cat/emocionat/contes/












2- Tècniques de relaxació 
Cal buscar algun moment per ajudar als nostres fills a relaxar-se, aconseguint un ambient adient (llum, música relaxant...), fer estiraments, massatge i/o relaxació guiada amb veu suau. Fer ioga també pot ser una bona manera de fer-ho!
Aquí teniu un conte que ens guia en la pràctica del ioga amb els nostres fills

















3- Les titelles:
Fer un nino tranquil i un nino entremaliat i, amb l'ajuda d'aquests, fer-li entendre què hauria fet cada un d'ells en una situació concreta. És útil després d'una conducta disruptiva, un cop el nen s'hagi tranquilitzat, per ajudar-li a pensar "què havia d'haver fet".













C- Treballem la CREATIVITAT EMOCIONAL

1- Les diferents perspectives
Davant d'una actitud desagradable d'una persona, evitar  el pensament únic i pensem diferents possibilitats. Per exemple, davant d'una persona que ens dóna una empenta, en comptes de quedar-nos amb el pensament únic "que mal educat!!", podem jugar amb el nostre fill a esbrinar el motiu pel qual té tanta pressa "serà un superheroi que té pressa per posar-se el vestit i ajudar a algú?????"

2- El dia boig
De tant en tant va bé declarar un dia boig, en el que es faran les coses de manera diferent a la habitual.

3- Les coses noves
Al fer un trajecte molt habitual, jugar a buscar les coses en les que mai ens havíem fixat.

4- La vida minúscula
Per ajudar-los a veure la realitat des d'altres perspectives, els demanem que imaginin que són un insecte molt petit i que pensin... què veurien? on s'amagarien? on buscarien menjar?

D- Treballem l'AUTOESTIMA

1-Tot el que he aprés fins ara
Davant d'un "no sé fer res" podem ensenyar-li fotos o vídeos de com era de més petit per ajudar a que prengui consciència de les coses que va aprenent a mesura que creix ( a menjar sol, a caminar, a anar en bici...). A més és important afegir un "encara": "això encara no ho saps fer bé, però segur que aprendràs"

E- Treballem la TRISTESA

1- Emmarquem l'any
2- Tu ets jo: Quan el nen o nena està trist i no sabem què necessiten pot ser útil proposar un canvi de papers: d'aquesta manera ells faran en el paper de mare o pare allò que els hi agradaria que nosaltres féssim.

E- Treballem l' ENUIG

1- La puça rondinaire
Quan estan de mal humor podem dir-li que això deu de ser que tenen una puça rondinaire al cos, i la busquem per tot arreu, fem pessigolles...

2- Moments de tonteries en família per trencar amb una situació de mal humor podem fer alguna cosa divertida i estranya que distregui la seva atenció.

3- Deixa-ho per més tard
També intenta treure al nen de la situació de capficament en la que sovint entra quan està emprenyat. Per exemple dient "només contesta una pregunta sense mirar...de quin color portes els mitjons?"

Al llibre  "Juegos para el bienestar emocional de tu hijo" podem trobar algunes d'aquestes activitats i moltes més


En general, cal recordar que és important que ajudem als nostres fills a que identifiquin les seves emocions, a que les regulin i aprenguin a expressar-les de la manera més positiva possible. Per això cal que nosaltres els hi donem exemple, que manifestem moltes emocions positives (alegria, gratitud, ...) i evitem ser massa exigents.

No podem acabar aquest resum sense agrair a les formadores d'Esbé (Arantxa Ribot i Kàtia Velar) tot el que ens han aportat, a les mares de l'escola que van fer tot el possible per fer d'aquest curs una realitat (Gemma Saucedo i Lidia Álvaro ), a totes les famílies que han participat  i a l'escola pel seu recolzament al projecte!! GRÀCIES!!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada