dissabte, 1 de març de 2014

3ª SESSIÓ "EMOCIONS EN FAMÍLIA": CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

La tercera sessió del curs "Emocions en Família" va estar dedicada a la Consciència Emocional i perquè ens adonéssim de la importància d'aquesta, vam començar amb la lectura del conte "El leñador Tenaz" de Jorge Bucay, que diu així:

Había una vez un leñador que se presentó a trabajar en una maderera. El sueldo era bueno y las condiciones de trabajo mejores aún, así que el leñador se propuso hacer un buen papel.
El primer día se presentó al capataz, que le dio un hacha y le asignó una zona del bosque.
El hombre, entusiasmado, salió al bosque a talar.
En un solo día cortó dieciocho árboles.
-Te felicito -le dijo el capataz-. Sigue así.
Animado por las palabras del capataz, el leñador se decidió a mejorar su propio trabajo al día siguiente. Así que esa noche se acostó bien temprano.
A la mañana siguiente, se levantó antes que nadie y se fue al bosque.
A pesar de todo su empeño, no consiguió cortar más de quince árboles.
«Debo estar cansado», pensó. Y decidió acostarse con la puesta de sol.
Al amanecer, se levantó decidido a batir su marca de dieciocho árboles. Sin embargo, ese día no llegó ni a la mitad.
Al día siguiente fueron siete, luego cinco, y el último día estuvo toda la tarde tratando de talar su segundo árbol.
Inquieto por lo que diría el capataz, el leñador fue a contarle lo que le estaba pasando y a jurarle y perjurarle que se estaba esforzando hasta los límites del desfallecimiento.
El capataz le preguntó: «¿Cuándo afilaste tu hacha por última vez?».
-¿Afilar? No he tenido tiempo para afilar: he estado demasiado ocupado talando árboles.

Aquest conte ens parla de la importància d'aturar-se a pensar. Reflexionar i preguntar-se a un mateix: "Com estic?"
Només així, ens va explicar la Kàtia Velar, podem arribar a tenir consciència emocional, i aquesta és el primer graó de la Intel.ligència Emocional.
La Consciència Emocional consisteix simplement en prendre consciència del que sentim, posar-li nom, comprendre les emocions dels altres i entendre la relació que hi ha entre el que pensem,sentim i com actuem (resposta emocional).
Senzill, oi? Llavors, com és que ens costa tant de fer-ho?
Al diàleg que s'estableix a les sessions, va aparèixer de seguida la resposta: "Perquè mai ens han ensenyat. Al contrari, hem après a evitar pensar en les emocions". Quantes vegades haurem sentit "No ploris, que no hi ha per tant" o "No hi pensis, que això se't passarà de seguida"...?
Per tant, el nostre primer repte és aprendre a identificar les nostres emocions i entendre la relació que hi ha entre el que pensem, sentim i com actuem. Així podrem aprendre a regular les nostres respostes emocionals i també podrem ajudar als nostres fills i filles a crear la seva pròpia Consciència Emocional.

De ben segur que tots estem interessats en ajudar als infants a desenvolupar la seva Consciència Emocional. Però, ho fem habitualment o no?
En aquest sentit, la formadora ens va proposar respondre a unes frases que hipotèticament ens plantejaria un fill. 
Per exemple: "El conductor de l'autobús m'ha renyat i tothom s'ha posat a riure"
Una resposta freqüent diria alguna cosa així com "I tu, que has fet perquè et renyés?" 
Doncs bé, a la sessió ens va quedar clar que quan una nena o nen ens mostra com es sent  és molt important que el fem sentir escoltat, que l'entenem i que legitimem els seus sentiments (que té dret a sentir això, és a dir, res de "no hi ha per tant", "això no és res" o "no t'ho prenguis així"). 
Per tant, la resposta correcta, des del punt de vista de la Intel.ligència Emocional, diria alguna cosa similar a "Ostres, deus d'haver passat molta vergonya". D'aquesta manera, a més de donar peu a que ens expliquin les seves emocions, reforcem la seva autoestima i la confiança en ells mateixos (no s'equivoquen al sentir-se així).

Al llibre "Com hem de parlar fills perquè els fills escoltin i com hem d'escoltar perquè els fills parlin" trobem molts altres exemples de situacions similars i de com podem ajudar als nostres fills.

Un altre recurs molt interessant és el llibre "Emocionari", a on s'expliquen, de manera senzilla i amb unes bellíssimes imatges, 42 emocions. L'Emocionari ens pot ajudar a treballar el llenguatge emocional amb els nens i les nenes. A la pàgina web http://www.palabrasaladas.com/emocionario.html trobareu unes quantes pàgines de mostra, la guia de lectura i fitxes per treballar cada emoció que podeu descarregar gratuïtament.


























La propera cita és el 14 de març: Regulació de les emocions.
Continuem avançant!!

Cap comentari:

Publica un comentari